Angkara Kawan…

KAWAN kadang-kadang kita panggil rakan, kadang-kadang kita panggil teman, kalau di Kelantan kawan dipanggil ‘Saing’ dan bermacam lagi sebutan yang memberikan maksud kawan.

Hari ini saya ingin mengetengahkan artikel yang bertajuk “Angkara Kawan”, artikel ini dibuat berdasarkan kisah benar dan nama sebenar mereka yang terlibat saya perlu rahsiakan demi menjaga aib mereka.

‘Angkara Kawan’ itulah tajuk artikel saya pada kali ini, saya pasti semua orang suka berkawan, ye lah selaku manusia sudah tentu hidup bermakna tanpa kawan. Kawan ada bermacam-macam jenis, tetapi biasanya kawan yang sentiasa berada di sisi kita walau dalam apa jua keadaanpun sukar untuk dicari, banyak kawan yang hanya wujud di dalam kehidupan kita apabila kita senang sepertimana kata pepatah “Kawan ketawa senang dicari, Kawan menangis susah sekali”.

Terlalu mempercayai kawan adalah satu kesilapan yang besar, kerana kadang-kadang musuh kita itu adalah kawan kita. Izinkan saya menceritakan pengalaman seorang klien saya yang namanya saya rahsiakan.

Perkara ini berlaku beberapa hari yang lalu, kata orang masih panas-panas lagi. Begini kisahnya, Klien saya namakan dengan nama D, kawan klien tersebut saya namakan H dan S.

Satu hari si H ini mengajak D ke rumah S, oleh kerana D ini memang rapat dengan H dia tidak menolak untuk pergi bersama-sama dengan H ke rumah S. D dan H berjalan kaki ke rumah S.

Setibanya ke rumah S, D dan H berbual kosong beberapa minit. Hendak dijadikan cerita S mengajak D dan H ke kedai runcit berhampiran rumah S. Si D dan H ini tidak menolak pelawaan S.

Mereka pun pergi bertiga ke kedai runcit tersebut, sampai di Kedai Runcit tersebut, Si D ni terasa nak membeli makanan ringan, jadi D pun membayar harga makanan ringan tersebut di kaunter kedai runcit tersebut. Tiba-tiba si S menempik “Bersurai” dan si S dan H melarikan diri.

Rupa-rupanya si S telah mencuri duit di Kedai Runcit itu, tetapi Si D yang terpinga-pinga tidak mengetahui niat si S itu telah ditangkap oleh tauke kedai runcit tersebut kerana beliau mengesyaki si D ini bersubahat dengan Si S dan H.

Akibatnya tauke kedai itu membawanya ke rumah S, tetapi malangnya Ayah dan Abang si S ini lebih percayakan si S lagi berbanding orang lain, hasilnya si D ini dipukul oleh Abang si S, pada masa itu si S tiada di rumah, mungkin merasa takut untuk balik ke rumah. Itulah malang nasib si D kerana terpaksa menerima akibat daripada perbuatan orang lain.

Pengajaran daripada cerita klien saya ini ialah jangan terlalu percayakan kawan, kerana dunia hari ini semakin ramai kawan yang makan kawan. Inilah yang dikatakan orang lain yang curi nangka, orang lain yang kena getahnya. Berwaspadalah di dalam memilih sahabat handai, rakan taulan. Jangan tersilap pilih kawan.

Reblog this post [with Zemanta]

Label: , , , , , , , , , , , , , , ,

Tinggalkan Jawapan

