Tersilap Pilih Cinta…

CINTA satu ungkapan yang digemari oleh remaja kita pada hari ini. Kalau bercakap mengenai cinta ia akan menarik minat seorang insan yang bergelar remaja. Cinta memang wujud dalam kehidupan kita sesehari, malah remaja bangku sekolah pun sudah terdedah dengan cinta.

Cinta Remaja Bangku Sekolah kadang-kadang terlalu menaruh harapan yang amat tinggi seperti impian mereka agar cinta mereka berakhir di jinjang pelamin.  Tiada masalah mengenai cinta tetapi masalahnya mengenai Remaja di bangku sekolah bercinta yang terlalu menaruh harapan tinggi dengan percintaan mereka.

Remaja bangku Sekolah lazimnya keliru dengan Cinta dan kadang-kadang mereka tersilap pilih cinta sehinggakan ada yang sanggup membunuh diri demi kerana cinta walaupun mereka tidak sedar cinta di bangku sekolah kita tidak boleh menaruh harapan yang tinggi terhadapnya.

Sebagai panduan buat remaja agar tidak tersalah pilih cinta kerana tersalah pilih cinta merana akibatnya dan kadang-kadang boleh membahayakan nyawa sendiri. Ramai remaja di luar sana tidak memahami apa sebenarnya cinta.

Oleh yang demikian, saya ingin menceritakan perihal berkenaan cinta agar dapat dijadikan rujukan oleh remaja di luar sana terutamanya remaja di bangku sekolah.

Sebenarnya cinta boleh dikategorikan dalam beberapa tahap, di mana setiap tahap berbeza harapanya. Pertama sekali ialah Cinta Main-Main, biasanya cinta seperti ini lahir pada zaman kanak-kanak (7-12 Tahun) di mana tiada harapan yang tinggi untuknya hanya sekadar suka-suka atau mencuba jadi kanak-kanak yang bercinta hendaklah faham mengenainya.

Cinta Monyet biasanya di alami  Remaja Berumur 13 – 17 Tahun. Cinta pada tahap ini juga tidak perlu pengharapan yang tinggi kerana cinta pada tahap ini lazimnya remaja cuba memenuhi tuntutan iaitu ‘orang lain ada, saya pun ada’ atau dengan kata lain dia cuba menunjuk-nunjuk untuk melihatkan dia lebih hebat dari orang lain.

Remaja yang berumur 17-20 Tahun akan mengalami Cinta Separa Serius. Cinta pada tahap ini biasanya hanya satu pihak yang serius dan yang satu pihak lagi tidak berapa serius cuma sekadar untuk ada teman untuk berbual, teman untuk berbalas SMS dan kadang-kadang ada yang juga yang sekadar ingin memuaskan nafsu serakah bak kata orang “habis madu sepah dibuang”, jadi saya ingin menasihatkan remaja yang mengalami cinta tahap ini janganlah menaruh harapan yang tinggi terutamanya yang perempuan kerana mungkin akan melibatkan ‘Mahkota Suci’ mereka, jadi jangan murahkan ‘Mahkota Suci’ Anda.

Cinta Serius lazimnya berlaku pada yang berumur (20 – Infiniti tahun), pada tahap ini bolehlah pelakunya menaruhkan harapan tinggi terhadap perhubungan cinta mereka, namun mereka masih perlu berhati-hati kerana perangkap mungkin ada di mana-mana cuma yang pandai mengatur sahaja akan mengakhiri cinta mereka di jinjang pelamin.

Saya ingin mengesyorkan kepada kanak-kanak berumur 7 – 12 Tahun dan Remaja yang berumur 13 – 20 Tahun adalah lebih baik mereka mencari Cinta Sempurna daripada cinta-cinta yang dinyatakan sepertimana di atas.

Apa itu Cinta Sempurna? Ada satu ungkapan yang menerangkan apa itu Cinta Sempurna, ungkapanya berbunyi seperti “Kalau Kita Cintakan Bunga, Bunga Kan Layu, Kalau Kita Cintakan Manusia, Manusia Kan Mati, Tapi Kalau Kita Cintakan Allah ia akan terus berkekalan dunia dan akhirat. Jadi adalah lebih baik mencari Cinta Sempurna berbanding mencari cinta lain pada usia tersebut.

Bagaimana nak cari “Cinta Sempurna”? Senang sahaja perbanyakkan Ibadah, Amalan dan Taqwa kepada Allah dengan cara itu ia akan menemukan kita dengan Cinta Yang Agung iaitu Cinta Sempurna.

Reblog this post [with Zemanta]

Label: , , , , , , , , , , , , ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: