….::::Didiklah Anak Anda Dengan Solat::::….

DIDIKLAH ANAK ANDA DENGAN SOLAT

Oleh: yieMEGA

Sebagai ibu-bapa mereka perlulah menjadi ‘role model‘ yang terbaik bagi anak mereka, kerana anak yang dilahirkan itu ibarat kain putih dan ibu-bapalah yang mencorakkan kain itu dengan corak yang bagaimana. Janganlah jadi ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus.

Pada artikel penulis pada kali ini saya ingin memberikan sedikit tips kepada ibu-bapa kepada pelajar-pelajar sekolah yang masih muda remaja dan cenderung melakukan sesuatu perkara yang baru. Perlu diingat mereka masih belum berkemampuan untuk membezakan baik dan buruk jika tidak dibimbing dengan betul padah akibahnya.

SOLAT sebenarnya salah satu cara untuk para ibu-bapa mendidik anak mereka kerana dengan bersolat ia mampu mengelakkan anak-anak anda daripada membuat perkara-perkara yang mungkar dan bertentangan dengan norma-norma masyarakat.

Sebenarnya Ibu-bapa boleh mengambil peranan sebagai “Pembimbing” di dalam membentuk peribadi ‘cahaya mata’ mereka. Perlu diingatkan disini, mereka hendaklah bertindak sebagai pembimbing dan bukanya pemberi arahan kerana remaja lazimnya tidak suka dengan ‘arahan’.

Bimbinglah mereka dengan cara ‘psikologi’ biar nampak lembut tetapi kesanya agak mendalam ke atas ‘kurniaan Allah‘ itu. Ibu-bapa juga perlu fikirkan yang anak mereka adalah harta paling bernilai dalam keluarga mereka.

Ibu-bapa juga tidak boleh menggunakan ‘pendekatan’ bimbingan yang sama mereka dapat semasa mereka kecil dahulu, kerana apabila zaman berubah, cara pengendalian remaja pun juga turut berubah. Elakkan dari terlalu mengokongnya.

Emosi remaja juga berbeza merentas waktu, sebagai contoh ada satu perkara yang dahulunya anda (sebagai anak) tidak boleh buat tetapi sekarang remaja sekarang sudah boleh buatnya. Bimbingan yang dibuat hendaklah bersesuaian dengan ‘fitrah remaja’ pada zamanya.

Namun apa yang membuatkan saya binggung ialah ada di antara ibu bapa yang bukan sahaja tidak mengambil berat soal anaknya malah diri mereka sendiri pun tidak pernah bersolat sebaliknya sering mendewakan soal wang ringgit yang sah tidak boleh di tanam semasa jasad anda di tanam ke dalam tanah. Kehidupan yang tidak ada Barakah menyebabkan berlakunya keruntuhan moral muda-mudi sekarang ini yang semakin hari semakin teruk umpama “telur di hujung tanduk”.

Sebagai ibu-bapa mereka perlulah menjadi ‘role model’ yang terbaik bagi anak mereka, kerana anak yang dilahirkan itu ibarat kain putih dan ibu-bapalah yang mencorakkan kain itu dengan corak yang bagaimana. Janganlah jadi ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus.

Kepada ibu-bapa yang sering mengabaikan Solat perbaikilah diri terlebih dahulu dan barulah anda memperbaiki anak anda dengan membimbing mereka mengerjakan solat dan memastikan anak mereka patuh pada suruhan agama ini.

Ingat sepanjang tugas saya, hampir 90% pelajar yang mempunyai masalah disiplin datangnya daripada keluarga yang langsung tidak mendirikan Solat sedangkan solat itu tiang agama. Inilah menyebabkan keruntuhan akhlak remaja ‘merajai’ tajuk utama akhbar kita. Fikir-fikirkanlah dengan hati yang terbuka…..

Reblog this post [with Zemanta]

Label: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: